مقالات

علامه شیخ حسن شحاته که بود ؟

سالیان سال ،هزاران هزار نفر در مسجد شيخ حسن شحاته واقع در مقابل سفارت رژيم غاصب صهيونيستي در قاهره گرد هم می‌آمدند تا نماز خود را به امامت وی بخوانند و به خطبه‌ها و سخنرانی‌هایش گوش فرا دهند که همواره در آن از حق و ولایت اهل بيت نبوت عليهم السلام سخن می‌گفت و ستمگران و منافقان و گروه‌های منحرف و ضاله را رسوا می‌کرد و صهیونیست‌ها را در برابر سفارت‌شان به فضاحت مي‌کشاند و همین موجب می‌شد تا همواره نیروهای امنیتی مصر، از ترس، تدابیر امنیتی شديدي در مقابل محل سخنرانی‌های شيخ اتخاذ کنند.

علامه شحاته نه ‌تنها از شیوخ و علمای الازهر به شمار می‌آمد بلکه استاد بسیاری از علما و روحانیونی بود که زمانی شاگردی وی را می‌کردند و دست‌پرورده او به شمار می‌آمدند. شيوخ بزرگ الازهر مانند “شيخ طنطاوی” که دوست نزديک شيخ از زمان کودکي بود، وی را به‌خوبی و  از نزدیک می‌شناختند و از وفاداری و ارادت شیخ شحاته به “فاروق اميرالمؤمنين علی علیه السلام” به‌خوبی آگاه بودند ، اگرچه در آن زمان شیخ حسن شحاته نه “شیعی” که يک پيرو “اهل تسنن” بود. با این حال همواره به دانش آموزان و اساتید خود می‌گفت “هرچه دل‌تان می‌خواهد بگویید، اما بدانيد که پیامبر صلي‌الله عليه وآله  و اميرالمؤمنين علي و فاطمه  زهرا و حسنین  علیهم‌السلام  شجره ی واحدی هستند که شاخه‌ها و میوه‌های آن یکی است.”

به تشییع‌گرويدن شيخ شحاته آسان نبود بلکه سال ها طول کشيد. شيخ حسن در رؤیای صادقه، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله را دید و همین او را به پذیرش عقیده ایمان و ابراز وفاداری به اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام و ابراز برائت از دشمنانش در منابر و رسانه‌ها رهنمون کرد. اين تصميم او مانند بمب در مصر صدا کرد و هزاران مصری را به دنبال شیخ مستبصر کشاند. براي مردم پاک‌طينت مصر تنها کافی بود تا صدای حقي را بشنوند تا حقیقت و عشق و علاقه فطري خود به اهل‌بیت وحی و عصمت و طهارت را نزد شيخ و سخنراني‌هاي او بیابند.

فعالیت‌های علامه شحاته، موجي فراگير در سراسر مصر پديد آورد و خطبه‌ها و سخنرانی‌های علامه در میان مردم دهان به دهان می چرخيد و خطابه‌هایش دژهای وهابیت و گروهک‌هاي ضاله و فرقه‌های منحرف را به لرزه درآورد؛ به همین دلیل، این گروهک‌ها و فرقه‌های ضاله، جنگ خود را علیه شیخ آغاز کردند تا سرانجام اين حملات، منجر به بازداشت وی در سال 1996 ميلادي از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژيم وابسته و مخلوع حسني مبارک و به زندان افتادن وی تنها به اتهام “اعلام ولایت و وفادارای به صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمومنین علی عليه‌السلام و ترويج دوستداری و وفاداری به آن حضرت شد..

درست است که اعلام این ولایت مقدس برای علامه شهید، هزینه زیادی در برداشت ،اما با این حال، شکوه و محبوبيت وی همچنان با همان قوت در اذهان مردم مصر باقی ماند تا آنها همچنان وی را از علمای بزرگ این کشور و تنها صدای حق و حقیقت و نماد مقاومت در برابر باطل و اهل گمراهی و ضلالت به شمار آورند.

علامه شحاته در طول حیات طیبه اش سفرهای متعدد تبلیغی به آلمان و انگلیس و کانادا و آمریکا و امارات و کشورهای دیگر  داشت و مدتی نیز به ایران سفر کرد و به محضر مراجع و علمای قم از جمله به محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی رسید و ضمن گزارشی از برنامه های تبلیغی اش ، از بیانات و توصیه های مرجعیت جلیل القدر شیعه بهره مند گشت.

علامه شحاته در هر مجلسی از عشق و مودتش به ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سخن می گفت و  راجع به تشرفش به مذهب حقه تشیع می فرمود : من از همان کودکی با عشق به خاندان اهل بیت علیهم السلام و وفاداری به آنها بزرگ شدم اما پس از سال‌های طولانی، حق و حقیقت برای من آشکار شد که این امر طی سال 1994 تا 1996 ميلادی و به دنبال دیدن رؤیایی صادقه حاصل شد. در رویای صادقه ای پیامبرصلی الله علیه و آله را بر بلندای کوهی دیدم که صدیق اکبراميرالمؤمنين علی علیه السلام از راه رسیدند و با یکدیگر به زبانی که آن را می‌فهمیدم، به سخن گفتن پرداختند. سپس پیامبر اميرالمؤمنين علی علیه السلام را برای کاری اعزام کردند و با دست چپ خود به من اشاره کردند که به دنبال ایشان حرکت کنم؛ دنبال آن حضرت به راه افتادم و از قامت مبارک‌شان، تنها گردن ایشان را می‌دیدم که در اوج زیبایی بود و من پشت سر ایشان از کوه‌ها سرازیر می‌شدم و هرگاه که می‌خواستم بر زمین بیفتم، ایشان با حرکت و اشاره دست مبارک‌شان مانع از افتادن من بر زمین می‌شدند. از خواب که بیدار شدم، دریافتم که باید تا ابد به حق و حقیقت ایمان بیاورم و در وراي امیرالمؤمنین علی علیه السلام حرکت کنم و فهميدم که در معرض مشکلات بسیاری قرار خواهم گرفت اما با این حال به ولایت ایشان وفادار خواهم ماند.

از آن زمان، به رغم همه مشکلات، به ریسمان سخت و محکم خداوند و صراط مستقیم چنگ زدم و ولایت و وفاداری خود به اهل بیت علیهم السلام را اعلام کردم و دشمنان اهل بیت را در همه جا رسوا کردم. اگرچه این امر برای من بهای سنگینی به دنبال داشت، اما این کمترین چیزی است که می‌توانم آن را به مولا و سرورم صدیق اکبر و فاروق اعظم أميرالمؤمنين علی علیه السلام تقدیم کنم و امیدوارم آن حضرت این اندک ناچیز را از من بپذیرند.

علامه شحاته پس از مجاهدت های فراوان در راه ترویج معارف آل الله در نیمه شعبان 1434 ه.ق بطور مظلومانه ای بدست سنی های تندروی مصر به شهادت رسید.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا